maandag 8 juni 2015

Zolang internet meewil...


Wanneer ik gisteravond in de Auberge des Troubadours in Roquefixade de weblog probeer bij te werken, valt de internetverbinding regelmatig we om uiteindelijk de toegang onmogelijk te maken. Dan maar gaan slapen in mijn arendsnest met schitterend panorama op de Pyreneeën en de slaapzaal voor mezelf.
Idem dito vanavond in de gite van Montsegur, waar ik enige logée ben nu de eigenaar naar huis is vertrokken na me gesoigneerd te hebben met het beste van de plaatselijke biologische keuken.
Net als gisteren trouwens waar de Auberge uitgebaat wordt door een exentrieke beminnelijke brit die ons tijdens het avondeten en het ontbijt zal vermaken met pianospel en een steeldrum gemaakt van een oude gasfles. Ik meende in zijn composities iets van Wim Mertens te herkennen, leuke minimalistische waves, maar hij houdt het bij een Italiaanse maestro uit de 18e eeuw (en ik vergeet de naam natuurlijk). Bij het afscheid vanochtend trakteert hij me nog op een fluitconcertje, kwestie dat de goede geesten me begeleiden op mijn tocht. Heerlijke kennismaking, net zoals het Deens koppel dat mijn tafel deelt en erg geïnteresseerd is in de esoterische kant van het Katharenverhaal. Het kasteel van Foix vonden zij ook zo nep, maar Montsegur spande voor hen de kroon, me benieuwd makend naar het reisdoel van vandaag.
De tocht leidt door wouden vol loofhoutgiganten, hier en daar een glimp vrijgevend van de rots die het landschap domineert: Montsegur, adelaar der valleien.

In de namiddag klim ik naar de ruines - zonder rugzak - en moet vaststellen dat de plek inderdaad iets magisch heeft (tenminste als je de van de klim nahijgende toeristen erbijneemt). Onbegrijpelijk te vatten dat hier 9 eeuwen terug honderden mensen gewoond hebben, geleid door hun geloofsovertuiging en waarvan het merendeel vrijwillig voor de brandstapel kozen bij de kruistocht tegen de Albigenzen.

Over de Katharen
Het verhaal der Katharen laat zich niet in 1-2-3 vertellen. Tientallen boeken zijn erover gepubliceerd, en de ene legt hun oorsprong in Klein Azie, de andere uit de emigratie van Nerovingers vanuit het hoge Noorden.
In de kathaarse kosmologie lag Satan ofwel Lucifer aan de oorsprong van de aardse wereld.
Eerst had God de hemel en de engelen geschapen, tot Lucifer ten tonele verscheen. Hij gaf zich over aan de zonde en verlokte er een aantal engelen mee. Met de bedoeling om de engelen gevangen te houden, schiep Satan de aarde en stopte hun zielen in menselijke en dierlijke lichamen.
Kort beschouwd was Satan almachtig op aarde  en leidde enkel de spirituele bezieling van de
Heilige Geest tot verlossing. De menselijke zielen kwamen van God, de lichamen van Satan. Daarom ook eiste het kathaarse geloof een grote zuiverheid van zijn volgelingen om als engelenzielen terug te keren naar de hemel.
In het katharisme golden 3 kernwaarden:
- Pretz: respect, edelmoedigheid, opkomen voor zwakkeren
- Paratz: gelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen
- Convivenzia: verdraagzaamheid, respect voor de meningen van anderen.
Hun levenswijze was eenvoudig, ascetisch en kuis. Ze weigerden elk bezit, waren vegetariërs (want vlees was de gereïncarneerde ziel van engelen in warmbloedige dieren), en  zweerden elke vorm van agressie af. Als enig sacrament erkenden ze het consolamentum (het ontvangen van de Heilige Geest  door handoplegging) dat ze enkel kregen vlak voor hun dood om zo hun terugkeer naar de hemel te verzekeren...
Nou moe, ben je nog mee ?
Alleszins, in de 12e eeuw voelde de Rooms Katholieke Kerk zich ernstig bedreigd door die "bonshommes en bonnesfemmes" en geweldloze pogingen van onderhandeling bleek niet zinvol, aangezien de Katharen beschermd werden door de politieke heren en graven van de Languedoc.
Uiteindelijk dienden de Albigenzische kruistochten om de beschermheren uit het zadel te lichten en iedereen te vervolgen die niet toegaf aan de door de Paus opgelegde Katholieke leer.

Waarom doet hun geschiedenis - 800 jaar geleden - me denken aan wat we nu meemaken met de IS in Syrië ? Fanatisme van islamitische of van katholieke kant blijkt een identiek verhaal: toen ook massale onthoofdingen, verkrachtingen, brandstapel, folteringen...l'histoire se répète...

1 opmerking: